úterý 26. května 2015

Co? Má dcera, že má pětku ze zpěvu ???

Jednou přišla domů ze školy moje desetiletá dcera Brigita se slzami v očích, zeptal jsem se jí: „A copak, dceruško, kdo ti to ublížil, že pláčeš, řekni mi to a já mu hned půjdu udělat z ciferníku karbanátky!“
 
Tento, rádoby vtip, ji ale nerozesmál. Vytáhla z aktovky pololetní vysvědčení se slovy: „Papá, já za to nemůžu, ale dostala jsem poprvé v životě pětku na vysvědčení!“ Posadili jsme se tedy do křesel u krbu, kde jsme vždycky řešili její různé životní problémky a já zíral, nechtěje věřit svým očím, že moje dcera dostala pětku a nota-bene ze zpěvu! Říkám jí: „Tedy Brigit, jak je to možný, že propadáš ze zpěvu, kdyby to byla matika tak se nedivím, ta ti nikdy moc nešla, ale zpěv, ten ušlechtilý jev, sluch i hlas přece máš výbornej. Vždyť už ve tvých třech letech jsme spolu při kytaře natočili pro babičku a dědu do Prahy audiokazetu „Ovčáci, štveláci!“ To jsi ještě šišlala, ale už jsi správně intonovala a držela rytmus a od té doby dodnes jsme toho natočili opravdu celou fůru!"

„Papá, já za to nemůžu, psali jsme celá třída test a všichni jsme dostali pětku!“
„Co? Celá třída, že dostala samý pětky? No, to je čím dál hezčí! Co to bylo za test, proboha?“ Brigita mi podala list papíru s ručně psanými otázkami: „Vona se učitelka spletla a dala nám test, co patřil pro osmou třídu a tohle jsme se ještě vůbec neučili...“

 Koukám do toho papíru jako husa do flašky a žasnu. To jsou těžké otázky jako snad pro konzervatoristy! Třeba akordy harmonické a disharmonické, stupnice durové a molové, kolik má která stupnice křížků nebo béček a podobné záludnosti. "A tady v tom příkladu", vybuchl jsem, "jako vzor udělala sama učitelka chybu. Místo celé pauzy má tu půlovou a tady má zase špatně spočítané trioly do taktu, prosím tě, co to je za debilně-chaotickou učitelku?"

„Nojo, Frau Brunhilde Kiel, na to už ona sama přišla, že udělala chybu“, Brigita si utřela poslední slzičku, „a tak ten test zrušila a řekla, že nás každého vyzkouší ústně kvůli známce na vysvědčení. Jenže pak už byla jen jedna hodina zpěvu před pololetím a ten den zrovna napadlo moc sněhu, takže náš školní autobus musel čekat až se odhází silnice, no a tak my čtyři, co dojíždíme do Eppsteinu jsme přijeli do školy až když bylo po zpěvu. Ti, co tam byli včas, si tu pětku opravili, ale my čtyři tady z Bremthalu ne.“
 „Co je moc, to je příliš! Jak se jmenuje ta bába? Kiel? Já si za ní dojedu!“

Mé setkání s touto dámou byl pro mne šok. Zjevila se ve dveřích jako pod plachetkou osoba, která se právě vynořila ze sudu s olejem. Její zcela alternativní oblečení dokreslilo moji už tak velmi nelibou představu. Hned má první otázka nebyla vybíravá: „Frau Kiel, kvůli tomu, že ten-a-ten den napadl sníh, dostala moje dcera od vás pětku ze zpěvu. Nevěděl jsem, že zpěv a hudba se u vás hodnotí podle počasí! Můžete mi říct, nemá-li moje dcera hudební sluch, či nezná noty, nebo snad, že absolutně neumí zpívat?“
 „Já to vím, že je dobrá, ale nechápu, Herr Toms, proč se rozčilujete, vždyť se jedná pouze o pololetní vysvědčení na kterém nezáleží, takže Brigita nepropadá a do konce roku jí dám zase jedničku. A mimochodem, tady v Německu existuje ještě známka 6, která znamená nutnost opakování ročníku, což u ní přece vůbec nepřichází v úvahu!“
 
„Na rozdíl od vás, Frau Kiel, já i Brigita považujeme vysvědčení za dokument a není nám jedno, jaké známky obsahuje. Kdyby to totiž bylo jedno, tak proč by se vůbec to pololetní vysvědčení vydávalo? Ušetřil by se papír! A mimochodem, Vy sama jste v tom testu jako vzor udělala, pokud jsem si všiml, minimálně dvě chyby, jednak v triolách a jednak v záměně celé a půlové pauzy!“
„Jo, jo, to máte pravdu, ty dvě pauzy si pletu.“ V tomto bodě jsem debatu vzdal...

Druhé pololetí jsem si ale pohlídal. Když jsem se od Brigity dozvěděl, že jim zpěv zcela odpadl, protože Frau Kiel je v jiném stavu a tudíž nechodí do školy. To mě znovu šokovalo. Jak to, že se vůbec našel někdo, kdo ji do jiného stavu přivedl? Zavolal jsem tedy jejich třídního učitele a zeptal se ho, co bude se známkou ze zpěvu, když se zpěv přestal konat? Pro mne je z pochopitelných důvodů, tato dáma velmi snadno nahraditelná, nahradil by ji totiž každý flašinetář!

„V takovýchto případech, Herr Toms, se stejně, jako vždy, opíše tatáž známka z pololetního vysvědčení do výročního“, vysvětlil mi třídní kantor.
„Tak to je přesně to, co nechci!“, zařval jsem. Načež jsme si vše vyříkali a vysvětlili a má dcera dostala opravu pětky na jedničku - ihned!..
Přesně tak, jak vždycky říkám: „Líná huba - holé neštěstí!“



Žádné komentáře: